keskiviikko 20. tammikuuta 2010

Minulla on tärkeämpi kiire

Kyllä kaikilla varmasti on kiire, mutta monet selvästi ajattelevat: "mulla on tärkeempi kiire".

Miten kiire voi olla tärkeämpi? Liittyykö tämä kiireyden käsitys jotenkin tärkeisiin ihmisiin vai vain johinkin itseään tärkeänä pitäviin ihmisiin vai vain tärkeämpänä itseään pitäviin yksittäisiin henkilöihin.

Myönnän, että saatan joskus olla ilmaisultani hyvinkin äänekäs ja värikäs, mutta minulla ei ole tärkeämpää kiirettä. Voin joskus jopa tarkoituksella olla huomaamatta jonkun etuilua, koska tällä selvästikin on tärkeämpi kiire, mutta tuskin maltan olla sitä ääneen kommentoimatta.

Kiireestä olen jotain oppinut: olen oppinut mm. sen, että mitä hienompi täti, sitä tärkeämpi kiire, etenkin kaupassa ja varsinkin silloin, kun pääsee etuilemaan nuorta, mielellään teiniä, jolle vielä oman asian hoidettuaan voi tiuskia ja moittia tätä huonosta käytöksestä, kun nuori ei heti tajunnut antaa tädin asioida ensin. Senkin olen oppinut, että sedillä on tätejä selvästi harvemmin tärkeä kiire.

Aamulla on aina kiire ja aamuisen kiireen syy on aina jossain toisessa - ei ikinä itsessä eli siinä, että rehelisesti myöntäsi lähteneensä liikkeelle liian myöhään. Lapsihan on aina hyvä syypää aikuisen myöhästymiseen, koska kaikilla lapsellisilla henkilöillä on sama tuntemus kadonneista tai vaihdettavista sukista tai kengistä. Miten vanhempi voisikaan päättää, että lapsi laittaa siniset sukat ja vihreät kengät, vaikka lapsi itse haluaa lähteä ilman kenkiä keltaisissa sukissa - ties millaisen trauman lapsi siitä saisikaan.

Mutta tänään tärkeämpi kiire sai kokonaan uuden merkityksen, koska olin itse ajoissa paikalla. Opinpahan samalla sen, ettei pidä olla ajoissa paikalla, koska silloin jonkun muun toiminta on minun syyni. Jos taas olen myöhässä, voin syyttää jotain muuta myöhässä olemisesta, vaikka itse on käyttäynytnyt huonosti olemalla myöhässä, mutta kun se on jonun muun syy - hienoa!

Olin nimittäin tänään ajoissa työpaikkani parkkipaikalla, jossa oli yllättäen ruuhkaa ja joku vierailija oli jättänyt käynnissä olevan autonsa omalle paikalleni - jep minun syy, mitäs sain sen paikan.

Minun syy sekin, että oletin vierailijan tulevan käynnissä olevaan autoon nopeasti.

Minun syy sekin, että oletin taakseni jääneen auton ohittavan minut, koska siitä varmasti olisi mahtunut siihenkin suuntaan, kun vastaan ohitseni oli jo tullut 2 autoa.

Minun syy sekin, että takanani olleista autoista ilmeisesti vain pakki puuttui, koska autoja ei voinut ajaa toisesta ulosmenosta. Se on kyllä yksisuuntainen, mutta viimeksi kun asiasta huomautin sekin oli minun syy, joten mitäs väliä sillä suunnalla on, jos on tarpeeksi tärkeä kiire.

Minun syy sekin, että nyt odotin kaikessa rauhassa enkä sanonut väärin pysäköineelle kuskille mitään.

Aiemmin minun syy oli sekin, että menin sanomaan paikalleni pysäköineelle henkilöttärelle, hänen pysäköineen väärin paikalleni.

Syyllistymättä mitenkään sukupuoliseen profilointiin, niin minun syy sekin, että kaikissa takana olleissa autoissa oli kuskina nainen ja kaikki kyllä osoittivat, että syy todellakin oli minussa, kun heillä kaikilla oli tärkeämpi kiire. Tuli jotenkin vaan mieleen, että joskus aiemmin,
viidensien vihreiden jälkeen, huomautettuani eräälle naiskuskille etenemisestä erittäin kohteliaasti, sain huomata, että minun syy, kun minulla oli niin kova kiire ja liikenteessä tärkeintä on turvallisuus eikä se millä vihreillä risteys ylitetään.

Tänään siis odotin aivan rauhassa 4 min 50 s - katsoin kelloa tarkoituksella - mutta se oli minun syy, kun minulla ei ollutkaan se tärkein kiire. Ehdin muuten silti ajoissa töihini.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti