perjantai 26. elokuuta 2011

Kirjoilla vai ilman

Talous on alamaissa ja sehän iskee hallintoalamaiseen vähintään taantumalla pelottellen.

Taaantumassa yleensä muistetaan korottaa veroja, eikä leikata menoja, joten perinteisesti veronkorotuslistalla ovat alkoholi, josta erityisesti Ministeri Maria Guzenina (sdp) suosi mallina oluen laimentamista, koska sillä saataisiin samalla vähennettyäalkoholin haittoja. Autot, joiden verottamista valtiovarainministeri Jutta Urpilainen(sdp) ajatteli muuttaa ja sai samalla historian kirjoihin itsenä nimisen veron.

Opetusministerin (sdp) kauniit päätökset opetusmäärärahojen leikkauksista taas johtaisivat YLE:n mukaan oppikirjamäärärahoista leikkaamiseen, joka äkkiseltään voisi kuulostaa kamalalta, mutta voisi oikeasti olla juusi se, mitä tarvitaan Suomen koululaitoksen tuuppamiseksi 2000-luvulle.

Opetussuunnitelma on nimittäin aivan tolkuttoman oppikirjasidonnainen ja aivan turhaan. Kaikissa juhlapuheissa muistetaan mainia, kuinka suomalaiset opettajat ovat maailman eliittiä ja meillä on erinomainen opettajakoulutus ja heti seuraavassa sivulauseessa se tehdään tyhjäksi, kun uutisoidaan kirjojen käytön vähenemisestä kouluissa. Entäs sitten?

Kustantajat ovat koittaneet saada kuntia ja opettajia innostumaan erilaisista teennäisistä oppimisympäristöistä jo vuosia. Näihin näennäsiiin virtuaaliympäristöihin on yritetty saada materiaalia useilla tavoilla esim siirtämällä harjoituskirjat suoraan verkkopalvelimille tai laittamalla 80-luvun lopun pingispelin kaltaisi oppimispelejä verkkoon.

Jo pelkkä ajatus tuosta on vähintäänkin hymyilyttävä, kun vertaa oppimispelejä vaikkapa Tribalwarsiin tai WOW:iin. Mitenkä kukaan nettiä ja nettipelejä seuraava voisi kuvitella oppilaiden kiinnostuvan huonosta grafiikasta ja teennäisistä näennäiskysymyksistä. Ilmeisesti kustantajat kuvittelevat näin olevan.

Miksi ihmeessä opettajat eivät siis hyödyntäisi vapaata materiaalia, jota netti on pullollaan. Youtubeen voi ladata parhaat opetusmetodinsa ja ne ovat sieltä kaikkien katseltavissa koska tahansa. On myös aivan turha väittää, että kouluissa on liian vähän koneita ja tarvitaan välttämättä yksi kone/oppilas ennen kuin mitään järkevää eden on mahdollista saada aikaiseksi.

BULL SHIT! ISOSTI. Jos oppilaat laitetaan pelaamaan Tribalwarsia tai WOW:ia tai muuta nettipeliä 3-4 hengen ryhmissä ja vain yhdellä koneella, voidaan olla varmija siitä, että toiminta muuttuu käsittämättömän interaktiiviseksi ja sosiaaliseksi välittömästi. Yhden ohjatessa hahmoa, mutta keräävät tietoa ruudulta ja laativat strategioita yhdessä valitun päämäärän saavuttamiseksi - mikä voisi olla sosiaalisempaa ja vuorovakutteisempaa. Ei ainakaa työkirja, joka on jo 1950-luvulta lähtien toiminut tavalla: Lue tekstiosiosta asia ja kirjoita se näille viivoille.

Nyt olisi sopiva aika lähteä miettimään asioita uudella tavalla unohtamatta silti kirjoittaa parhallee kaverilleen vähintään yhtä perinteistä kirjettä vuodessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti