keskiviikko 30. maaliskuuta 2011

Kun vaalit saa mopon karkaamaan käsistä

Otsikon ajatus on ainoa johtopäätös, johon voidaan tulla, kun luetaan 30.3. Turun Sanomien juttua Vihreiden uudesta ehdotuksesta Turun keskustan kehittämiseksi: tehdään tunneli läpi Aninkaistenmäen ja raitiotie sekä valitaan vaalilogoksi, täysin toiseen asiaan liittyvä tunnus. PerSut tosin laittoivat siitäkin paremmaksi lainaamalla Suomen valtion sotalippua omassa mainoksessaan.

Vaalien edellä on toki aina hyvä ehdottaa jotain, joka kiinnittää huomiota. Äänestäjänä kuitenkin toivoisin ehdotusten olevan edes etäisesti realistisia.

Turun seudulle on aivan älytöntä edes toivoa raitiovaunuliikennettä ja siihen on olemassa useita realistisia syitä, joista suurin on riittämätön väestöpohja yhdistettynä nykyiseen kaavoitukseen.
Rahaa tässä vihreiden "retro palaa Turkuun" hankkeessa palaa vähintään 450 000 000 € eli liki puoli miljardia euroa. Olen arvioinnissa ollut lempeä sillä Turun viimeaikaisten hankkeiden julkisesti esitetty budjetti on ollut noin puolet toteutuneesta. Lisäsin omaan arviooni vain 30 % hankkeen viimeisestä esitetystä budjetista.

Lasketaanpa hieman mitä summa tarkoittaa ja nyt kannattaa huomata, että Aninkaistenmäen tunnelille ei ole vielä laskettu hintaa. Turun seuduksi on ihan julkisesti mainittu seuraavat kunnat: Lieto, Kaarina, Masku, Mynämäki, Naanatali, Nousiainen, Paimio, Raisio, Rusko, Sauvo ja tietenkin Turku. Tällä seudulla asukkaita on noin 300 000.

Pikaraitiotietä on suunniteltu rakennettavaksi Raisio-Turku-Kaarina välille ja siitä jatkot Runosmäkeen ja Varissuolle, mutta tietenkin vähän myöhemmin, koska ovat Turun suurimmat lähiöt. Asukkaita suunnitelman aluellaa n. 240.000, joista työikäisiä n 200.000. ja näistä työssäkäyviä n 184.000 (Työttömyysprosentti n. 8). Peruskoulun alaluokan matematiikka riittää laskemaan, kustannuksiksi tällöin 2445 €/ työikäinen henkilö. Ja nyt puhutaan vasta perustamiskustannuksista. Julkinen liikenne ei ole missään tähänkään asti toiminut pelkkien matkustajamaksujen kustantamalla, vaan kustannuksia jää edelleen kaikkien maksettavaksi.

Ajatuksen esittäneen puolueen riveistähän nyt tulee luonnollisesti vastaus, että tuohan on pieni summa, jolla saataisiin rakennetuksi hieno ja ympäristöystävällinen järjestelmä.

Koskahan kouluihin saataisiin lähiruokaa ilman, että ruokaa kuljetetaan keittiöiltä kouluille takseilla kymmeinä kilometrejä ja sitten astiat tyhjiä takaisin? Koska SOTE-palveluihin saataisiin lisää henkilökuntaa ja resursseja? Ovatko Vihreät valmiit satsaamaan siihen?

Vastaus on selkeä EI! Se on jo nähty ja kuultu. Monessa yhteydessä olen kuullut paikallisilta vihreiden edustajilta sen, että koulut tulevat toimeen vähemmällä ja keittiöt voidaan yhdistää ja kaupungin työntekijöiden määrää on vähennettävä sillä vain projektityön tekijät ovat tehokkaita. Mielenkiintoinen ajatus puolueelta, jolla on työvoimaministerin salkku?

Pikku vinkki: ehkä niitä punkkuja ei kannata juoda samalla lounaalla useampia.

Ilmeisesti Vihreät ovat esityksessään ajatelleet, että jälleen kerran käytetään jonkun muun rahoja maailman parantamiseen ja pelastamiseen. Jonkun muun rahoja onkin mukava käyttää. Ville Niinistö kulkee kahden valtion välillä ja maksaa ylimääräistä hiilidioksidiveroa vähentääkseen aiheuttamaansa hiilijalanjälkeä kansalta saamillaan rahoilla.

Sori vaan, ei se hiilijalanjälki siitä maksusta pienene, vaan matkustamisen vähentämisestä.
Eikä Turun seutu sillä nouse, että haikaillaan tällä väestöpohjalla pikaraitiotietä, vaan ihan oikeisin ongelmiin puuttumalla.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti