tiistai 5. lokakuuta 2010

Yhden totuuden väki

Kummallista!

Minua ovat aina hämmästyttäneet sellaiset henkilöt, jotka suureen ääneen puhuvat erilaisuuden ymmärtämisestä, mutta eivät itse suostu ymmärtämään pienintäkään ajatusta saati henkilöä, jonka ajatukset vähäisimmissäkään määrin poikeeavat heidän omistaan.

Minimissään kuvittelisin tälläisten ihmisten ainakin pystyvän perustelemaan väitteitään ja mielipiteitään, mutta tämä mokoman käyttävätkin lähes inkvisitiomaisella oveluudella ja kieroudella teologista perustelua: Minä uskon olevani oikeassa ja kyseenalaistamalla uskoni tässä asiassa sinä loukkaat minua henkilökohtaisesti. Vika on sinussa, koska et osaa ymmärtää minun edustamaani erilaista, mutta ainoaa oikeaa tulkintaa tässä asiassa.

Vielä minä sen ymmärtäisin, jos kyseessä oikeasti olisi uskonto, mutta kun ei ole.

Vaikeita ovat nämä yhden totuuden ihmiset - vaikeita.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti