torstai 25. huhtikuuta 2013

Mikä on, kun rahat ei riitä Turku?

Olipa taas hienoa olla turkulainen, kun aamulla ensimmäisenä saat lukea SOTE-puolen 17,4 M€:n budjettivajeesta. Vuodesta on takana noin kolmannes ja budjetti tällä saralla on täysin romuttunut ja mitä tekeekään asioista päättävä valtuusto? Jätetään terveyskeskusmaksuvapautuksista päättäminen pöydälle. Journalistia siis kiinnosti parin rivin verran hyvin pientä osaa turkulaisista koskeva maksuvapautus, mutta ei rivinkään vertaa tuo vaje.

Turkulaisena veronmaksajana olisin odottanut toimittajan jotenkin pohtivan ylityksen käsittämätöntä suuruutta ja sitä kuinka uskomattoman osaamattomasti ja ammattitaidottomasti ja suorastaan tarkoituksellisen valheellisesti SOTE:n budjetti on laadittu. Jos osaamista parempaan tuloksen saamiseksi ole, niin pistettäköön sitten asiasta päättänyt ja asiaa valmistellut väki vaihtoon.

Ja nyt poliitikot suu kiinni. Teidän tehtävänne on edustaa kaupunkilaisia, jos osaaminen tai luvuista ymmärtäminen on pelkästään virkamiesten valmistelun varassa ja itse ei enää vaivaudu ottamaan mistään selvää, niin älä hae jatkopestiä. Nyt on näht, että et osaa hoitaa hommaa. Joku muu voi yrittää. Päättäjinä on poliitikkoja, jotka ovat olleet vallassa jopa 20 vuotta eli koko sen ajan, kun Turku on menettänyt valtakunnallista asemaansa ja edelleen nämä selitysautomaatit tulevat uudelleen valituiksi vaikka näyttö on mitä on.

Samassa lehdessä oli toinen uskomattoman hieno journalistinen tulkinta, kun pikaraitiotiekyselyn "hieman eri mieltä" olevat oli laskettu hanketta puoltaviin. Loistavaa! Tämähän antaa aivan uskomattomia tulkinnan mahdollisuuksia kaikkeen journalistiikkaan. Tämän mukaanhan ehdottomasti suurin enemistö myös halusi uuden kevyenliikenteen sillan ja juuri Rettigin puistoon. Koska "minusta silta olisi ollut parempi vanhan pennisillan kohdalla" kommentti ei kiistattomasti ole erimieltä sillan rakentamisesta ja pikaraitiotiejournalistiikan perusteella siis hyväksyy sillan ja sen rakentamispaikan.

Journalistiikan ihmeisiin kuuluu myös se hieno pakan alta vedetty kortti, jossa journalistiikka on siirtymässä toriparkin rakentamisen taakse. Turkulaiset kuitenkin tuntuvat olevat hyvin vahvasti toriparkkia vastaan ja etenkin kaupungin rahojen laittamista hankkeeseen. Tosin kaupunkilaiset ovat jo hävinneet tämän taistelun, sillä pikaraitiotiejournalistiikan perusteella päätelmä siitä, että "voitaisiin rakentaa uusi tunneli vaikka lähemmäs toria" ei suoraan kiellä toriparkin rakentamista, joten "suhtautuu myötämielisesti toriparkkiin."

Rahaa puuttuu SOTE-budjetista siis 17,4 M€, toriparkki maksaisi 100 M€, pikaraitiotie vähintään 700M€ (kun lopulta on valmis, koska Turun kaikki hankkeet normaalisti ylittävät budjetin noin 250%),  uusi yhteispäivystys tuottaa vain negatiivista palautetta jopa apua hakemaan tulleelta lääkäriltä, kuten 26.4. TS:n mielipide palstalla nähtin ja lautakunta mietii pitäisikö jostain maksualennuksesta luopua!!!

Voiko päättäjä enää olla enemmän pihalla.
"-Meillä ei ole yhtään rahaa ja jostain pitäisi karsia. Onko ehdotuksia? Edustaja XX?
- Rakennetaan jotain suurta vaikka pikaraitiotie, koska tämä invenstointi maksaa itsensä takaisin.
- Aivan loistavaa. Meillähän ei ole yhtään rahaa.
- Aivan mutta kielletään kaikille rahan puttuminen tästä hankkeesta ja kerrotaan kansalle, että muualta tulee nyt säästää, koska tämä hanke on tärkeä.
- Hienoa näin tehdään. Ja seuraavaksi säästöjä. Edustaja XX.
- Ehdotan, että palkataan kolme ylempaa virkamiestä lisää, tilataa konsultti selvittämään rahatilannetta, annetaan muille palkankorotus ja asetetaan henkilökunta sijaistenottokieltoon ja vähennetään henkilöstöä hoidosta, hoivasta ja koulusta."

Onneksi muuten sentään ennen tätä talouskurimista muistettiin tehdä sopimus palloiluhalliyrittäjän kanssa 1,5 M€ vuosikos siitä nyt tuli kuluja, mutta palloiluhallihan suoraan vähentää terveydenhoidon palveluita, kun kaikki kuntalaiset pääsevät hyppimään ja pomppimaan ja voimaan paremmin... Kai muuten tämä hallin vuosivuokra menee SOTEpuolen rahoista, koska sinnehän vapautuu nyt rahaa, kun liikkumismahdollisuuksien parantaminen näkyy kansalaisten hyvinvioinnin parantumisessa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti